Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 4

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)
0 3KVH (ovägt medel) 2012 1,99
1 3KVH (ovägt medel) 2013 2,33
2 3KVH (ovägt medel) 2014 2,40
3 3KVH (ovägt medel) 2015 2,40
4 3KVH (ovägt medel) 2016 2,55
5 3KVH (ovägt medel) 2017 2,57
6 3KVH (ovägt medel) 2018 2,57
7 3KVH (ovägt medel) 2019 2,58
8 3KVH (ovägt medel) 2020 2,56
9 3KVH (ovägt medel) 2021 2,66
10 3KVH (ovägt medel) 2022 2,87
11 3KVH (ovägt medel) 2023 2,94
12 3KVH (ovägt medel) 2024 3,35
Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Längden cykelväg per invånare i Kristianstad har ökat de senaste åren. Det är också en lång cykelvägsträcka per invånare jämfört med snittet för kommungruppen och länet.

Uppdaterad: 2025-08-12