Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 4

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)
0 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2012 3,01
1 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2013 3,16
2 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2014 3,20
3 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2015 3,23
4 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2016 3,21
5 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2017 3,22
6 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2018 3,26
7 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2019 3,29
8 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2020 3,36
9 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2021 3,42
10 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2022 3,52
11 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2023 3,56
12 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2024 3,63
Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Längden cykelväg per invånare i Kristianstad har ökat de senaste åren. Det är också en lång cykelvägsträcka per invånare jämfört med snittet för kommungruppen och länet.

Uppdaterad: 2025-08-12