Gå direkt till sidans innehåll

Demografisk försörjningskvot

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 2

Antalet äldre ökar. Över hälften av den förväntade befolkningstillväxten väntas alltså ske i den åldersgrupp som med dagens regler uppnått pensionsåldern. Ett ökat antal äldre ställer krav på olika samhällsfunktioner och institutioner, inte minst för kommuner och regioner. Fler äldre medför exempelvis högre kostnader för samhällstjänster riktade mot äldre i form av vård och omsorg.

Att det finns fler äldre är dock knappast ett problem i sig utan en del av villkoren för framtida anpassningar. På samma sätt kräver en hög andel barn och unga i befolkningen en omfattande verksamhet i skolväsendet. Problem uppstår om antalet personer i arbetsför ålder, som förenklat uttryckt borde skapa de nödvändiga inkomster som ska omfördelas till befolkningsgrupper utan inkomster, inte utvecklas i takt med övriga åldersgrupper. Ett värde över 1 innebär att gruppen äldre och yngre är större än den i arbetsför ålder.

Andel personer 0-19 och över 65 år av personer 20-64 år

Rad-id Mätområde Datum Värde
0 Riket 1998 0,71
1 Riket 1999 0,71
2 Riket 2000 0,70
3 Riket 2001 0,70
4 Riket 2002 0,70
5 Riket 2003 0,70
6 Riket 2004 0,70
7 Riket 2005 0,70
8 Riket 2006 0,70
9 Riket 2007 0,70
10 Riket 2008 0,71
11 Riket 2009 0,71
12 Riket 2010 0,71
13 Riket 2011 0,72
14 Riket 2012 0,72
15 Riket 2013 0,73
16 Riket 2014 0,73
17 Riket 2015 0,74
18 Riket 2016 0,75
19 Riket 2017 0,75
20 Riket 2018 0,76
21 Riket 2019 0,76
22 Riket 2020 0,77
23 Riket 2021 0,77
24 Riket 2022 0,77
25 Riket 2023 0,77
26 Riket 2024 0,77
Datakälla: SCB

Kommentar

Den demografiska försörjningskvoten har ökat i kommunen de senaste åren. Det betyder att det blivit fler äldre och yngre, eller färre i arbetsför ålder. Jämfört med hela riket och snittet för kommungruppen 3KVH har Kristianstad en hög försörjningskvot, men i snitt har Skåne läns kommuner ännu högre demografisk försörjningskvot.

Uppdaterad: 2025-08-12