Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 15

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Genomsnittlig körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)
0 3KVH (ovägt medel) 1999 652
1 3KVH (ovägt medel) 2000 673
2 3KVH (ovägt medel) 2005 694
3 3KVH (ovägt medel) 2008 690
4 3KVH (ovägt medel) 2009 670
5 3KVH (ovägt medel) 2010 669
6 3KVH (ovägt medel) 2011 672
7 3KVH (ovägt medel) 2012 665
8 3KVH (ovägt medel) 2013 662
9 3KVH (ovägt medel) 2014 669
10 3KVH (ovägt medel) 2015 677
11 3KVH (ovägt medel) 2016 690
12 3KVH (ovägt medel) 2017 693
13 3KVH (ovägt medel) 2018 691
14 3KVH (ovägt medel) 2019 675
15 3KVH (ovägt medel) 2020 626
16 3KVH (ovägt medel) 2021 625
17 3KVH (ovägt medel) 2022 630
18 3KVH (ovägt medel) 2023 632
Datakälla: Trafa

Kommentar

Under coronapandemin minskade körsträckan, och sedan dess har invånarna i Kristianstad (och i hela Sverige) haft en kortare körsträcka per invånare. Körsträckan i Kristianstad är liknande genomsnittet för Skånes kommuner.

Uppdaterad: 2025-08-12