Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 15

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Genomsnittlig körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)
0 Riket 1999 640
1 Riket 2000 659
2 Riket 2005 681
3 Riket 2008 688
4 Riket 2009 672
5 Riket 2010 667
6 Riket 2011 667
7 Riket 2012 658
8 Riket 2013 652
9 Riket 2014 655
10 Riket 2015 663
11 Riket 2016 673
12 Riket 2017 673
13 Riket 2018 670
14 Riket 2019 651
15 Riket 2020 605
16 Riket 2021 611
17 Riket 2022 617
18 Riket 2023 616
Datakälla: Trafa

Kommentar

Under coronapandemin minskade körsträckan, och sedan dess har invånarna i Kristianstad (och i hela Sverige) haft en kortare körsträcka per invånare. Körsträckan i Kristianstad är liknande genomsnittet för Skånes kommuner.

Uppdaterad: 2025-08-12