Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 15

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Genomsnittlig körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)
0 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 1999 704
1 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2000 723
2 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2005 740
3 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2008 751
4 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2009 736
5 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2010 732
6 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2011 732
7 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2012 723
8 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2013 717
9 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2014 719
10 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2015 728
11 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2016 739
12 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2017 738
13 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2018 732
14 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2019 713
15 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2020 670
16 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2021 676
17 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2022 678
18 Skåne läns kommuner (ovägt medel) 2023 679
Datakälla: Trafa

Kommentar

Under coronapandemin minskade körsträckan, och sedan dess har invånarna i Kristianstad (och i hela Sverige) haft en kortare körsträcka per invånare. Körsträckan i Kristianstad är liknande genomsnittet för Skånes kommuner.

Uppdaterad: 2025-08-12